Thursday, 7 June 2012

Budak Technician

Budak Technician


Almy Nadia Terselamat Dari Maut!

Posted: 06 Jun 2012 01:36 AM PDT

Terbaru dari sumber, Almy Nadia panjang umur apabila terselamat untuk sempat menjalani pembedahan bagi membuang apendiks yang sudah berada pada tahap kritikal. Penyakit apendiksnya itu sudah bernanah dan jika tidak dirawat dalam masa yang cepat, ia akan menyebabkan jangkitan dan berkemungkinan besar boleh membawa maut.

Almy mengalami kesakitan pada bahagian perut secara tiba-tiba pada tengah malam 23 Mei lalu sehingga menyebabkan dia ditahan di wad Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC) untuk pembedahan segera.
"Saya juga sudah berada di ambang maut kerana apendiks itu hampir pecah jika saya lewat sehari ke hospital. Mujurlah semuanya sudah selamat dan kini keadaan beransur sembuh selepas hampir dua minggu pembedahan," katanya. baca lagi..

sumber : izyan.com

Tahan Nafas dalam Air 22 Minit, Penyelam Pecahkan Rekod Dunia.

Posted: 05 Jun 2012 09:04 PM PDT


Seorang penyelam dari Jerman, Tom Sietas, baru saja mencatatkan rekod dunia. Ia berjaya menahan nafasnya lebih dari 20 minit ketika berada di dalam air pada hujung minggu lalu.

Tom berjaya mencatat angka 22:22 minit bertahan tanpa oksigen di dalam air. Lelaki berusia 35 tahun itu mengalahkan rekod sebelumnya yang dipegang oleh iaitu Ricardo Bahia. Penyelam asal Brazil itu mampu menahan nafasnya selama 20:21 minit.

Pemecahan rekod ini dilakukan di China, dalam sepasang tangki yang diletakkan berdampingan satu sama lain. Ia melakukannya bersamaan dengan Ricardo dan keluar sebagai pemenang. Mereka menyelam di air dengan suhu 5 darjah celcius yang perlahan dinaikkan hingga 40 darjah celcius.

Tom mengatakan dulu ia terbiasa tidak makan dalam jangka waktu 5 jam sebelum memulakan aksinya. Hal itu dilakukan untuk melambatkan metabolisme tubuh. Ia juga memasukkan oksigen murni ke paru-paru, namun sekarang boleh melakukan tanpa menghirupnya.

Sejak tahun 2000 Tom berkali-kali berusaha memecahkan rekod ini. Ia juga mampu berenang di dalam air untuk masa yang lama tanpa bernafas. Tom memang mempunyai kapasiti paru-paru 20 peratus lebih besar dari manusia rata-rata.

Perkuat Jejaring Sosial, Google Ambil Alih Meebo

Posted: 05 Jun 2012 08:54 PM PDT


Google rupanya terus menambah peluru untuk bersaing dengan gergasi internet lain. Kini Google rasmi membeli perkhidmatan mesej segera dalam talian, Meebo. Dengan adanya pengambilalihan ini mereka berharap akan memperkuat Google +.

"Dengan keahlian pasukan Meebo di alat media sosial, kami percaya mereka akan sangat berpadanan dengan pasukan Google +," tulis jurucakap Google dalam satu kenyataan, Isnin (4/6). "Kami berharap dapat menyelesaikan transaksi dan bekerja dengan pasukan Meebo untuk mencipta lebih banyak cara bagi pengguna untuk melakukan online."

Meski telah memberikan pengumuman rasmi namun Google enggan mendedahkan harga pembelian. Kabar yang beredar menyebutkan nilai perjanjian jual beli mencapai USD 100 juta. Mereka juga menolak memberi komen tentang butiran perjanjian ini.

Meebo dilancarkan 2005 lalu dengan bergantung produk berupa toolbar yang terpapar di bahagian bawah website. Dengan toolbar itu membolehkan pengguna untuk memberi komen atau berkongsi laman menggunakan jejaring sosial. "Meebo bar" ini dapat disesuaikan dan ditambah ke laman apapun tanpa mengubah kod pengaturcaraan.

Meebo mendakwa sudah mencapai hampir setengah pengguna internet Amerika Syarikat. Sedangkan baru-baru ini mereka mengubah fokus ke arah pengiklanan dalam talian.

 sumber : wowkeren

Air Tasik di Afrika Berubah Warna Menjadi Pink

Posted: 05 Jun 2012 05:47 PM PDT


Sebuah tasik di Afrika tampak berwarna pink seperti minuman milkshake strawberry. Namun alih-alih manis, air Tasik Retba di Senegal tersebut malah rasanya masin. Warna pink itu didapati kerana kandungan garam yang sangat tinggi.

"Warna strawberry dihasilkan oleh organisma Dunaliella Salina," terang Michael Danson, seorang ahli dalam bakteria extremophile dari Bath University. "Mereka menghasilkan pigmen merah yang menyerap dan menggunakan tenaga sinar matahari untuk mencipta tenaga lebih, mengubah air jadi pink."

Selayaknya air dengan kandungan garam pekat, orang-orang pun tidak akan boleh berenang di sana. Mereka akan terapung di permukaan tasik berkedalaman 3 meter ini seperti yang terjadi di Laut Mati.

"Tasik seperti Retba ini dan Laut Mati yang mempunyai konstrasi garam tinggi membuat kita berfikir tidak akan ada kehidupan disana," lanjut Michael yang melakukan kajian di Retba. "Namun sebenarnya (bakteria) hidup di sana."

Kandungan garam yang mencapai 40 peratus tersebut juga menjadi sumber penghidupan penduduk sekitar tasik. Mereka mengumpulkan mineral garam itu dan proses untuk dijual ke pasaran. Para pengumpul garam pun harus menyapu sejenis mentega untuk melindungi kulit tubuh dari paparan peringkat kemasinan yang tinggi.

Berikut ini foto Tasik Retba di Senegal yang berwarna pink:




credit to wowkeren

No comments: