Saturday, 14 April 2012

Budak Technician

Budak Technician


Kelebihan Minum Air Putih Ketika Perut Kosong

Posted: 13 Apr 2012 02:56 AM PDT

Ia adalah popular di Jepun hari ini untuk meminum air dengan serta-merta selepas bangun dari tidur setiap pagi. Di samping itu, ujian saintifik telah membuktikan nilainya. Kami menyiarkan penerangannya di bawah ini tentang penggunaan air untuk para pembaca.

Bagi penyakit lama dan serius serta penyakit moden, rawatan air telah didapati berjaya oleh masyarakat Jepun dalam bidang perubatan sebagai ubat 100% bagi penyakit-penyakit berikut :

  • Penyakit sakit kepala
  • Sakit badan
  • Sistem jantung
  • Artritis
  • Degupan jantung yang pantas
  • Epilepsi (sawan)
  • Kegemukan berlebihan
  • Asma bronkitis
  • Tibi
  • Meningitis
  • Buah pinggang dan air kencing kotor
  • Muntah-muntah
  • Gastrik
  • Cirit-birit
  • Buasir
  • Kencing manis
  • Sembelit
  • Semua penyakit mata
  • Penyakit berkaitan rahim
  • Kanser 
  • Gangguan haid, hidung dan telinga
  • Penyakit tekak.


Kaedah-kaedah Yang Disyorkan
  1. Sebaik sahaja anda bangun dari tidur pada waktu pagi sebelum memberus gigi, minum 4 x 160 ml gelas air.
  2. Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit pertama.
  3. Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
  4. Selepas 15 minit sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam, jangan makan atau minum apa-apa selama 2 jam.
Sesungguhnya orang-orang yang sudah tua atau sakit dan tidak mampu minum 4 gelas air pada awal boleh bermula dengan mengambil sedikit air dan secara beransur-ansur meningkat kepada 4 gelas setiap hari.
Kaedah rawatan ini akan menyembuhkan penyakit yang tersenarai di atas dan di samping itu anda boleh menikmati kehidupan yang lebih sihat.

Senarai berikut memberikan bilangan hari rawatan yang diperlukan untuk menyembuhkan / mengawal / mengurangkan penyakit utama :

1. Tekanan Darah Tinggi (30 hari)
2. Gastrik (10 hari)
3. Diabetes (30 hari)
4. Sembelit (10 hari)
5. Kanser (180 hari)
6. TB (90 hari)
7. Pesakit arthritis perlu mengikuti rawatan di atas hanya untuk 3 hari pada minggu pertama, dan setiap hari pada minggu berikutnya.

Kaedah rawatan ini tidak mempunyai kesan sampingan, namun pada permulaan rawatan anda mungkin perlu kencing beberapa kali.

Adalah lebih baik jika kita teruskn kaedah ini sebagai rutin dalam aktiviti harian kehidupan kita. Ini adalah cara dan tradisi orang-orang Cina dan Jepun dengan meminum teh panas selepas mereka makan makanan mereka dan bukannya air sejuk. Mungkin tiba masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan! Kita tidak akan hilang apa-apa, segala-galanya untuk mendapat tahap kesihatan yang maksimum.

Bagi mereka yang gemar meminum air sejuk, fakta ini sangat berguna kepada anda. Bukanlah tidak boleh/bagus untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walau bagaimanapun, air sejuk akan melambatkan pencernaan.

Apabila 'enapcemar' ini bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine. Apa yang terbaik adalah minum sup panas atau air suam selepas makan.

Ambil perhatian yang serius untuk serangan jantung :

• Wanita perlu tahu bahawa tidak semua simptom serangan jantung akan menjadi sebelah kiri dada.

• Berhati-hati kesakitan yang teramat sangat pada garis rahang.

• Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa serangan jantung.

• Loya dan berpeluh berlebihan juga tanda-tanda lazim.

• 60% daripada orang-orang yang mempunyai serangan jantung ketika sedang tidur dan tidak bangun.

• Sakit di rahang boleh bangun dari tidur yang kukuh. Mari, Kita hendaklah sentiasa berhati-hati dan sedar. Lebih banyak kita tahu & pelajari,maka peluang utk hidup lebih panjang dan baik lagi.

credit to Setangile

Keluarga Isteri Kedua Kesal Sham (Kamikaze) Masih Berbohong

Posted: 13 Apr 2012 12:53 AM PDT

Nurul Halimin (kiri) dikatakan menjadi isteri kedua kepada Sham (kanan). Foto dipetik dari Rotikaya.com

PETALING JAYA: Keluarga Nurul Halimin yang didakwa isteri kedua kepada Sham (Kamikaze) terkilan apabila gitaris itu masih enggan mengakui dia sudah bernikah dengan wanita berkenaan.

Sumber terdekat keluarga tersebut berkata Sham yang kini bergelar pendakwah bebas bersikap tidak jujur kerana sehingga kini masih menafikan pernikahan mereka yang telah berlangsung pada 16 Januari lalu.

"Memang benar Sham dan Halimin sudah bernikah tetapi kenapa dia masih lagi menafikan hal tersebut?

"Bukankah perkahwinan itu satu berita yang perlu diberitahu kepada umum agar ia tidak menimbulkan fitnah?

"Keluarga Halimin sedih apabila dia bersikap sedemikian sedangkan dia seorang pendakwah. Bukan itu caranya dia mengendalikan masalah," katanya kepada mStar Online di sini Jumaat.

Pada Januari lalu, kisah mengenai Sham menjadi tumpuan apabila dia dikatakan sudah beristeri dua.

Hal tersebut membuatkan Sham tampil dan menafikan status berkenaan dan meluahkan rasa kecewa dengan gosip yang melanda.

Bagaimanapun pada Khamis, sebuah blog hiburan mendedahkan wajah isteri baru Sham yang merupakan janda anak satu .

Tambah sumber itu lagi, sikap Sham yang tidak bercakap benar itu membuatkan Halimin tertekan dan terasa seperti diabaikan kerana menyembunyikan status perkahwinan mereka.

"Sebelum berkahwin, macam-macam janji yang dia katakan kononya ingin menjelaskan perkahwinan itu kepada isteri pertamanya, Farazila, tetapi sehingga kini wanita itu belum diberitahu lagi," ujarnya.

Sementara itu, Sham yang membuat kenyataan menerusi laman Facebook miliknya malam Khamis masih lagi menafikan perkahwinan keduanya itu dan meminta semua pihak menghentikan fitnah mengenainya.

"Tolong faham saya ada keluarga yang begitu terguris dan berkecil hati dengan fitnah yang berulangkali dipaparkan tanpa rasa bersalah.

"Bagaimana agaknya perasaan anda sekiranya hal itu berlaku kepada keluarga anda?" Katanya. -mstar-

Tidak Kejar Glamor Punca Fizz Fairuz Rasa Tiada Peminat

Posted: 13 Apr 2012 12:51 AM PDT

Fizz Fairuz.

PETALING JAYA: Faktor pelakon Fizz Fairuz merasakan dia tidak mempunyai peminat selepas terpilih sebagai Pelakon Drama Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH 2011) pada 8 April lalu kerana sikapnya yang tidak mengejar glamor.

Fizz berkata perasaan itu wujud kerana penglibatannya dalam dunia seni adalah kerana mahu mencari rezeki dengan ikhlas dan bukannya untuk menjadi popular tanpa sebarang usaha.

"Saya tidak pernah mengejar populariti kerana merasakan tiada orang yang meminati diri saya dan kehadiran saya dalam dunia lakonan adalah semata-mata kerana ingin mencari rezeki halal dan menyumbangkan bakat yang ada.

"Terus terang saya katakan tidak pernah terlintas dalam fikiran bahawa saya mempunyai peminat," ujarnya kepada mStar Online.

Fizz berkata demikian ketika diminta mengulas reaksinya yang terkejut apabila memenangi trofi Pelakon Drama Lelaki Popular pada malam kemuncak ABPBH2011 pada minggu lalu.

Kemenangan itu kata Fizz membuatkannya terharu kerana tidak menyangka selepas tujuh tahun barulah dia mempunyai peminat yang sanggup mengundinya dalam anugerah berkenaan.

"Saya betul-betul terkejut kerana pada mulanya saya merasakan zaman saya sebagai pelakon sudah berakhir kerana ketika nama saya diumumkan, tak ada orang pun yang memberi tepukan. Jadi ketika diumumkan sebagai pemenang sudah tentu saya terkejut," ujarnya.

Sementara itu, Fizz memberitahu dia tetap bersyukur dengan kemenangan itu dan menganggap ia sebagai hasil daripada usahanya selama ini yang tidak jemu-jemu memperbaiki diri untuk menjadi pelakon yang baik.

"Bukan mudah untuk mencapai ke tahap ini kerana pelbagai cabaran telah saya lalui dan menerima anugerah itu adalah satu pengalaman terbaik dalam hidup saya. Terima kasih tidak terhingga kepada peminat," katanya.

Bercerita mengenai perkembangan terbaru, Fizz sedang sibuk dengan beberapa projek drama selain baru sahaja selesai penggambaran Waris untuk siaran TV3. -mstar-

Zizan Razak Anggap Aznil Sebagai Hero

Posted: 13 Apr 2012 12:50 AM PDT

Zizan (Raja Lawak).

PETALING JAYA: Pelakon dan pelawak, Zizan Razak sangat mengagumi pengacara terkenal iaitu Aznil Nawawi dan menganggap beliau sebagai seorang hero.

Zizan berkata, dia sentiasa menjadikan pengacara terkenal itu sebagai rujukan dan bercita-cita untuk menjadi sepertinya suatu hari nanti.

"Nama Pak Nil sangat besar dalam industri hiburan dan sebagai pengacara. Saya sendiri sentiasa melihat dia seperti seorang hero yang telah memberi banyak panduan kepada pengacara baru seperti saya," katanya kepada mStar Online.

Dalam pada itu, Zizan berkata dia berasa terharu apabila Aznil sendiri naik ke pentas semasa Anugerah Bintang Popular Berita Harian(ABPBH 2011) baru-baru ini untuk menyampaikan trofi kemenangannya sebagai Pengacara Lelaki Paling Popular.

Zizan berkata, dia sangat terkejut dengan tindakan Aznil itu dan terharu dengan sikap beliau yang sanggup berbuat demikian.

"Situasi di mana Pak Nil naik ke pentas dan menyerahkan trofi kepada saya adalah pengalaman indah buat diri saya sepanjang bergelar artis kerana beliau adalah ikon dan saya sendiri memandangnya sebagai seorang hero," ujarnya.

Tambah Zizan, dia juga tidak menyangka akan memenangi kategori itu kerana merasakan tidak layak untuk menyandang gelaran tersebut.

"Sembilan tahun Pak Nil memegang takhta pengacara paling popular dan tiba-tiba nama saya disebut. Ia adalah sesuatu yang sungguh tak disangka-sangka," ujarnya.

Sementara itu, Zizan berkata, dirinya semakin selesa bergelar pengacara dan tidak berhasrat untuk meninggalkan bidang itu dalam masa terdekat.

Zizan memberitahu, masih banyak perkara perlu dipelajarinya dalam menjadi seorang pengacara yang baik dan dihormati seperti Aznil.

"Saya mula-mula berjinak-jinak dengan bidang pengacaraan apabila diberi peluang menjadi pembantu pengacara dalam program AC Di Sini yang pernah popular satu ketika dahulu.

"Semenjak itu saya tidak pernah berpaling lagi dan menyedari saya ada bakat dalam sebagai pengacara," katanya.

Dalam perkembangan lain, Zizan berkata, kerjayanya kini sangat padat dengan pelbagai jadual penggambaran selain dia perlu bijak membahagikan masa agar tiada percanggahan jadual.

Kata Zizan, dia bagaimanapun tidak merungut dengan situasi itu kerana apa yang dilakukannya hari ini adalah pekerjaan yang sangat dicintainya.

"Penat memang penat tetapi semuanya berbaloi kerana apa yang dilakukan adalah sesuatu yang sangat saya cintai," katanya. -mstar-

David Beckham Model Lelaki Pertama Majalah Elle

Posted: 13 Apr 2012 12:48 AM PDT

David Beckham.


BERISTERIKAN seorang yang bergaya ternyata memberi pengaruh besar kepada pemain bola sepak terkenal, David Beckham.

Selepas isterinya, Victoria Beckham berhasil mendominasi sebahagian besar majalah wanita, kini gilirannya pula untuk menjadi model majalah ternama.

Beckham dilaporkan telah menerima pelawaan daripada pihak majalah Elle sebagai penghias muka depan sekali gus menjadikan dirinya model lelaki pertama yang muncul sebagai penghias cover depan majalah itu.

Majalah Elle sebelum ini pernah menggunakan model lelaki secara solo sebagai cover mereka dan Beckham berjaya memecah tradisi itu.-mstar-

Maria Farida menari setalah 30 tahun!

Posted: 13 Apr 2012 12:46 AM PDT

Kehangatan ABPBH 2011 yang lalu masih lagi terasa. Kisah kali ini adalah episod dimana, pelakon cantik, Maria Farida yang sebelum ini kita kenali sebagai seorang pelakon di layar perak dan drama tv, telah pun membuatkan persembahan tarian ketika itu bersama-sama dengan Watie Elite bersempena nyanyian Alyah - Bad Romance. Mungkin ada juga kita tahu kan cerita ini, mari kita dengar komen Maria yang dipetik daripada portal GUA


"Saya berdebar sangat masa menari sebab dah lama tak buat persembahan tarian. Kali terakhir saya buat persembahan bersama Kit Kat Club sekitar hujung 80-an. Masa mula-mula Berita Harian hubungi saya, saya tak tahu lagu apa. Bila dapat tahu lagu Lady Gaga, saya terkejut sebab saya tak pernah buat tarian macam ini. Saya berlatih sekejap sangat dan 'belasah' saja menari tadi,

"Saya pasti orang akan kutuk saya sebab dalam umur saya begini, saya terlompat-lompat atas pentas. Saya hanya menari untuk peminat sempena ulangtahun ABP kali ini. Kalau nak kutuk, kutuk saja, saya berfikiran terbuka. Lagipun, apa yang kita buat, semuanya salah.

"Apa-apapun, saya tahu batasnya dan saya juga tak pakai terlalu menonjol. Saya pakai seluar 'tracksuit' di dalam. Lagipun, umur macam ini tak kan saya nak menari selalu, sekali sekala bolehlah. Sekurang-kurangnya, ia mengubat kerinduan saya di pentas tarian,"

credit to izyan.com

Sham Kamikaze nafi kahwin kali ke-2

Posted: 13 Apr 2012 12:45 AM PDT

Wanita yang dikatakan menjadi isteri kedua kepada Sham (Kamikaze) iaitu Nurul Halimin Md Salleh, enggan mengulas khabar angin mengenai perkahwinan mereka.
"Tanyalah Sham sendiri," katanya ringkas.
Pada Januari lalu, Sham menjadi tumpuan ramai apabila dia yang kini merupakan seorang pendakwah dikatakan sudah beristeri dua.

Sham telah pun menafikan status berkenaan dan meluahkan rasa kecewa dengan gosip yang melanda itu. Hal itu disebabkan pendedahan oleh beberapa blog mengenai wajah isteri baru Sham yang merupakan janda anak yang antara lain mendedahkan pasangan tersebut telah berkahwin pada 16 Januari lalu.

isteri pertama, Farazilla

Menurut sumber berkenaan lagi, perkahwinan Sham dan Nurul Halimin masih lagi belum diketahui oleh isteri pertama lelaki tersebut menyebabkan dia mengambil keputusan untuk merahsiakannya terlebih dahulu. -Via - izyan.com

Rita Rudaini terima SMS cerai Aidil

Posted: 13 Apr 2012 12:44 AM PDT

Akhbar Utusan Malaysia pada Rabu melaporkan Aidil telah memaklumkan untuk bercerai dengan Rita Rudaini menerusi SMS. Dalam SMS yang diterima Rita, Aidil memberitahu sudah memfailkan penceraian melalui peguamnya.

Rita akan berjuang habis-habisan sekiranya Aidil atau pihak keluarga mertua mahu menuntut hak penjagaan anak-anaknya jika kes itu dibawa ke mahkamah nanti.

Rita telah menyerahkan kepada peguamnya untuk tindakan lanjut dan menjangkakan kes berkenaan akan dibawa ke Mahkamah Syariah dalam masa seminggu.

"Saya sudah bertahan terlalu lama dan berita Aidil mahu menceraikan saya sedikit pun tidak mengejutkan. Lagipun dia sudah tidak pulang ke rumah hampir empat bulan.

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Aidil kerana berkongsi hidup dengan saya selama ini sehingga kami mendapat dua orang anak," ujarnya. -Via - izyan.com

Gambar Kekasih Siti Saleha, Penjaga Gol Sabah

Posted: 13 Apr 2012 12:42 AM PDT

Siti Saleha, Adik kepada penyanyi Sam (Bunkface) mengakui dia kini sedang intim dengan seseorang. Jejaka tersebut juga dikenali ramai. Dia yang dimaksudkan ialah penjaga gol negeri Sabah bernama Syed Adney Syed Hussein yang juga merupakan adik kepada pelakon Sharifah Sofea.

Adney merupakan bekas kekasihnya sebelum ini dan hubungan mereka putus di tengah jalan kerana salah faham. Masih sayang antara satu sama lain, hubungan mereka kembali bertaut dan kini sedang menuju ke arah satu hubungan yang lebih serius dan matang. -Kosmo

Aaron kata Zed Zaidi kurang matang!

Posted: 13 Apr 2012 12:39 AM PDT


Aaron Aziz menegur aktor Zed Zaidi yang mempersoalkan kemenangannya dalam ABPBH2011 Ahad lalu. Aaron berkata Zed yang menjadikan faktor kenegaraan bagi mempertikaikan kemenangannya adalah satu pemikiran yang tidak matang apatah lagi ia datangnya daripada Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman).


"Saya tak boleh nak halang dia untuk menulis apa sahaja dalam entri Twitter miliknya kerana itu hak masing-masing. Cuma jika begitulah pemikiran dia yang juga merupakan orang penting dalam Seniman, saya rasa, dia tak cukup matang. Apa-apa komennya itu tidak menjejaskan saya," katanya.
Aaron diminta mengulas mengenai entri menerusi Twitter milik Zed pada Ahad lalu yang dilihat seperti kecewa di atas kemenangan Aaron, seorang warga negara Singapura.
Antara komen Zed Zaidi menerusi Twitter miliknya yang mempersoalkan kemenangan Aaron Aziz.

Zed secara menyindir turut berterima kasih kepada rakyat Malaysia yang mengundi pelakon itu kerana ia dilihat seperti menggalakkan artis luar merosakkan industri seni tempatan.
"Apa juga jenis seni sekalipun, ia sebenarnya tiada sepadan. Lagipun kemenangan ini adalah pilihan orang ramai. Kalau saya kacau periuk nasi dia, lainlah. Insya-Allah, kalau dia masuk pertandingan saya akan undi dia," sindir Aaron. -Via - izyan.com

Gambar Red Carpet ABPBH 2011

Posted: 13 Apr 2012 12:35 AM PDT

Ramai juga artis dan selebriti yang menghadiri ke majlis ini, tak usah nak diperkatakan pastinya perlumbaan fesyen memang akan berlaku. Tak juga yang mahu mengalah membawa pasangan istimewa masing-masing untuk dijadikan tumpuan dan perhatian. Korang nak tengok suasana gambar mereka ketika itu? jom layan


gambar OhBulan.com / izyan.com

Senarai Penuh Pemenang ABPBH 2011

Posted: 13 Apr 2012 12:34 AM PDT

ABPBH 2011 sudah pun melabuhkan tirainya semalam dengan pelbagai kejutan dan juga kelainan yang berlaku. Dari sudut pengacaraan sehinggalah persembahan yang menampilkan pelbagai wajah-wajah baru yang boleh dilihat. Ada juga yang juara bertahan tewas dimuka baru, manakala ada juga juara bertahan yang masih lagi bertahan-tahan hingga ke tahun yang sudah. Berikut adalah senarai pemenang, dan tahniah diucapkan. :)



Penyampai Anugerah ABPBH25

Nora Danish & Adi Putra
Kumpulan Boboi
Nurul Syuhada & Datin Seri Normala Samsudin
Ridhuan Hashim & Neelofa
Chad, Deen & Kamelia
Erra Fazira & Mustapha Kamal
Rosyam Noor & Fazura
Datuk Yusof Haslam, Samsul Yusof dan Syafiq Yusof
Datuk DJ Dave & Wan Maimunah

Berikut adalah keputusan penuh ABPBH2011:

Penyanyi Lelaki

Faizal Tahir
Anuar Zain
Aizat
Hafiz (pemenang)
Black

Penyanyi Wanita

Najwa Latif
Yuna (pemenang)
Stacy
Alyah
Shila Amzah

Artis duo/Berkempulan

6ixth Sense
Jaclyn Victor/Ning Baizura/Shila Amzah (pemenang)
Meet Unclee Hussain/Hazama
Bunkface
Forteen

Artis Baru Lelaki

Johan Ariff As'ari (pemenang)
Hazama
Awi Rafael
Aeril Zafrel
Beto Khusyairi

Artis Baru Wanita

Tasha Shilla (pemenang)
Najwa Latif
Neelofa
Nur Fathia
Izara Aishah

Pelakon Filem Lelaki

Aaron Aziz (pemenang)
Shaheizy Sam
Adi Putra
Syamsul Yusof
Bront Palaree

Pelakon Filem Wanita

Lisa Surihani
Maya Karin (pemenang)
Diana Danielle
Yana Samsudin
Eja

Pelakon TV Lelaki

Aaron Aziz
Adi Putra
Remy Ishak
Fizz Fairuz (pemenang)
Fauzi Nawawi

Pelakon TV Wanita

Fasha Sandha (pemenang)
Tizz Zaqyah
Scha Alyahya
Nora Danish
Rozita Che Wan

Artis Komedi Lelaki

Zizan Razak
Johan (pemenang)
Nabil
Along Cham
Afdlin Shauki

Artis Komedi Wanita

Noorkhiriah
Sharifah Shahira
Didie Alias (pemenang)
Kenchana Dewi
Alliza Abdullah@Enot

Pengacara TV Lelaki

Aznil Nawawi
Faizal Ismail
Ally Iskandar
Awal Ashaari
Zizan Razak (pemenang)

Pengacara TV Wanita

Fara Fauzana (pemenang)
Cheryl Samad
Sharifah Shahira
Raja Azura
Nurul Shuhada

Penyampai Radio Lelaki

Faizal Ismail (pemenang)
Aznil Nawawi
AG
Halim Othman
Khairil Rashid @ Krill

Penyampai Radio Wanita

Fara Fauzana (pemenang)
Linda Onn
Raja Azura
Abby Fana
Sharifah Shahira

Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat ABPBH2011

Datuk Sheila Majid

Anugerah Seri Perak

Datuk Siti Nurhaliza

Artis Paling Popular 2011

Aaron Aziz

-sumber Murai / izyan.com

Ainul Aishah buka kedai Tutti Frutti

Posted: 13 Apr 2012 12:18 AM PDT

Pelakon, Nana Tanjung, Ainul Aishah turut mengikut jejak langkah rakan artis lain seperti Dato' Siti Nurhaliza, AC Mizal, Ezzany dan lain lain lagi, apabila dia juga kini sudah bergelar usahawan dalam masa usia 27 tahun. Walaupun usianya perniagaannya baru berusia setahun, namun itu bukan halang sebenar bagi Ainul, bahkan ianya terbukti berjaya apabila dia telah membuka dua cawangan di dua buah negeri. Selain itu dikhabarkan yang Ainul juga berhasrat untuk berehat sebentar dari dunia lakonan untuk meluangkan masa dengan dunia perniagaannya ini.


"Alhamdulilah saya kini dah ada dua cawangan Tutti Frutti yang terletak di Bangi, Selangor dan Nilai, Negeri Sembilan. Selain daripada itu juga, saya sedang bergiat aktif dalam jualan produk kesihatan."

"Bidang perniagaan telah membuka prespektif baru dalam hidup saya kerana selain menguntungkan ia dapat menjamin masa depan saya" -via - izyan.com

Rita Rudaini Bersedia Jadi Ibu Tunggal

Posted: 13 Apr 2012 12:13 AM PDT



SETELAH empat bulan ditinggalkan tanpa mendapat sebarang nafkah, akhirnya pelakon popular Rita Rudaini Mokhtar terpaksa menerima hakikat bahawa dia akan diceraikan oleh suaminya iaitu Aidil Zafuan Abdul Radzak, 25.

Lebih perit, dia menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada suami yang sudah memfailkan penceraian mereka sehari sebelum dia menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-36.

Biarpun terpaksa menelan hakikat yang dia bakal diceraikan oleh suaminya pada bila-bila masa, ternyata pelakon yang pernah popular menerusi filem Mami Jarum itu masih mampu kelihatan tenang.

Malah, sewaktu meraikan majlis ulang tahunnya yang diadakan di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur baru-baru ini, Rita masih mampu tersenyum dan kelihatan ceria melayan para tetamu yang hadir.

Semasa diberi peluang untuk menyampaikan ucapan di hadapan tetamu sempena majlis ulang tahunnya itu, pelakon berkenaan memberitahu ia merupakan kali pertama dia meraikannya secara besar-besaran.

"Sebenarnya bukan senang untuk saya mengumpulkan ahli keluarga, rakan-rakan, pihak media dan peminat dan saya rasa sudah tiba masanya untuk saya bersama anda semua bersama-sama meraikan hari ulang tahun kelahiran saya.

"Apa sahaja dugaan dan cabaran yang melanda terhadap diri saya sekarang, paling penting saya masih mempunyai kedua-dua orang anak yang menjadi kekuatan untuk saya meneruskan kehidupan," ujarnya.

Menurut Rita, selama ini dia tidak pernah meraikan sambutan ulang tahunnya dalam sebuah majlis yang besar serta menganggap ia merupakan hadiah yang paling bermakna buat diri saya.

"Lagipun tujuan saya menganjurkan majlis ini adalah untuk meraikannya bersama rakan-rakan dan peminat yang telah banyak menyokong semenjak saya terbabit dalam industri seni.

"Saya juga sangat berterima kasih dengan beberapa orang pengarah yang banyak memberi tawaran berlakon serta rakan media yang masih memberi peluang kepada saya, meskipun sebelum ini saya pernah dipulau oleh mereka," ujarnya yang kelihatan cukup jelita dengan kuntuman bunga mawar yang didandan kemas di kepalanya.

Dilihat tenang pada mulanya ketika menjawab setiap soalan daripada para wartawan yang hadir, akhirnya Rita yang mengakui sukar untuk mengalirkan air mata tidak dapat menahan sebak apabila diasak dengan persoalan tentang sensasi rumah tangganya yang tidak pernah surut sehingga akhirnya berpenghujung dengan sebuah penceraian.
Kosmo!: Adakah anda terkejut apabila menerima SMS Aidil yang mengatakan dia sudah memfailkan penceraian?


RITA mendukung Airit Rayyan Rizqin sewaktu meniup kek ulang tahun ke-36nya semalam.


Rita: Sebenarnya saya memang sudah jangka perkara ini akan berlaku dan tidak terkejut apabila Aidil menghantar SMS kepada saya dan memberitahu dia sudah menfailkan penceraian.

Sebelum ini kami berdua hampir bercerai, tetapi perkahwinan kami dapat diselamatkan. Kini, saya sudah tawar hati dengannya dan reda sekiranya suami mahu berpisah dengan saya.

Setelah apa yang berlaku, adakah anda menyesal mendirikan rumah tangga dengan Aidil?

Bagi saya tiada istilah menyesal kerana saya percaya segala yang berlaku ini sudah ditentukan oleh Allah. Lagipun saya berkahwin dengannya semata-mata kerana cinta dan bukan kerana duit atau harta. Sehingga saya sanggup menanggung risiko untuk bernikah dengannya di Songkla, Thailand dan kemudian dipulau pula oleh rakan-rakan media. Kemudian saya korbankan kerjaya untuk memberi tumpuan kepada keluarga dan saya lakukan ini semata-mata kerana cinta dan sayang terhadap suami.

Jadi, anda kecewa dengan sikap suami?

Sudah tentu saya kecewa kerana sebagai isteri sudah tentu saya memerlukan seorang suami yang berfikiran matang dan menjadi pelindung kepada keluarga. Bukan terus menghilangkan diri sekiranya menghadapi sebarang masalah. Lebih-lebih lagi dia lari meninggalkan saya dan anak-anak tanpa sesen pun. Dulu, saya boleh bersabar dengan sikapnya kerana saya seorang diri, tapi kali ini saya tidak boleh bersabar kerana dua anak saya turut terbabit dengan masalah kami. Saya rasa dia macam dayus bila tinggalkan kami begitu sahaja.

Mungkin masalah ini berpunca daripada faktor usia Aidil yang terlalu muda dan jurang usia kalian?

Ini bukan soal orang tua atau lelaki muda. Ini soal bagaimana kita boleh menggunakan akal kita dengan bijak. Ada juga orang tua tapi tak berakal dan sebaliknya.

Sekiranya pihak Aidil mahu membuat tuntutan hak penjagaan anak, apa yang akan anda lakukan?

Ingin saya tegaskan yang saya akan lawan dengan apa cara sekalipun dan saya akan pastikan anak-anak akan terus bersama saya. Setelah apa yang berlaku ini biarlah mereka membesar di bawah tanggungjawab saya, namun saya tidak akan menghalang sekiranya suami ingin bertemu mereka. Jika dia berani, dia lawanlah sebab kalau dia boleh lari tinggalkan kami anak-beranak, macam mana kalau dia mengambil hak jagaan anak-anak dan kemudian bila ada masalah, adakah dia akan meninggalkan mereka seperti sebelum ini?

Bagaimana pula hubungan dengan ibu dan bapa mertua?

PENYOKONG setia. Rita bersama bapanya Johari Junid dan ibunya Basariah Ibrahim serta dua anaknya, Airit Rafqa Arjuna (dukung) dan Airit Rayyan Rizqin.




Sewaktu masalah rumah tangga kami selesai dahulu, hubungan saya dengan keluarga mertua semakin baik. Malah, saya ada bertemu dengan ibu dan bapa mertua dan mereka juga melayan saya dengan baik. Mengenai keluarga saya pula mereka sememangnya tidak masuk campur dalam hal ehwal rumah tangga saya. Cuma mereka ada juga memberi sedikit nasihat agar masalah yang saya hadapi ini dapat diselesaikan.

Apakah perancangan anda selepas bercerai nanti?

Saya akan kembali aktif berlakon semula kerana mahu mencari rezeki untuk membesarkan kedua-dua anak saya iaitu Airit Rayyan Rizqin, 3, dan Airit Rafqa Arjuna, 1. Walau apapun yang terjadi, saya mahu kedua-dua anak saya membesar di bawah jagaan saya. Sepanjang saya berhadapan dengan pelbagai masalah, hanya anak-anak yang menjadi kekuatan dalam diri saya. Lagipun saya yang sentiasa bersama mereka kerana suami sering sibuk dan selalu tidak ada masa bersama keluarga. -kosmo-

KFC Thailand mohon maaf

Posted: 13 Apr 2012 12:03 AM PDT

LAMAN sosial Facebook KFC dikritik kerana menulis mesej yang tidak sensitif ketika orang ramai panik berikutan gempa bumi kuat di Aceh, Indonesia kelmarin.


BANGKOK - Pengendali restoran makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC) Thailand mengeluarkan permohonan maaf selepas rakyat negara itu mengkritik satu mesej yang ditulis di laman sosial Facebook miliknya.

Mesej itu menggesa orang ramai supaya orang ramai pulang ke rumah dan memesan ayam KFC. Ia ditulis ketika orang ramai panik dan bergegas pulang berikutan berlaku dua gegaran di Aceh, Indonesia yang mencecah kekuatan 8.6 pada skala Richter semalam.

Syarikat itu menulis mesej yang berbunyi: "Cepat pulang ke rumah dan ikuti perkembangan terkini berita gempa bumi dan jangan lupa untuk memesan menu KFC kegemaran anda."

Ia nyata mengundang komen-komen marah yang menyifatkan KFC Thailand tidak sensitif dan mementingkan diri sendiri. Mesej itu kemudian dibuang dan digantikan dengan permohonan maaf. - Agensi

Empangan bocor 75 liter sesaat

Posted: 13 Apr 2012 12:02 AM PDT


BEBERAPA pekerja cuba membaiki kebocoran pada empangan hidroelektrik Song Tranh 2, dalam wilayah Quang Nam kelmarin.



HANOI - Pemerintah Vietnam mengarahkan supaya kebocoran yang berlaku di empangan Hidroelektrik Song Tranh 2 dibaiki dengan segera.

Arahan itu dikeluarkan selepas orang ramai mula bimbang berhubung kebocoran yang berlaku pada empangan berkenaan yang terletak dalam wilayah Quang Nam, tengah Vietnam.

Pada Selasa lepas, pihak pengurusan Empangan berkenaan memberitahu, kebocoran yang berlaku dianggarkan sekitar 75 liter sesaat iaitu lima kali ganda lebih tinggi daripada yang dilaporkan sebelum ini.

Mengulas mengenai kerosakan tersebut, Timbalan Menteri Industri dan Perdagangan, Hoang Quoc Vuong berkata, empangan itu masih selamat walaupun kebocoran yang berlaku adalah jauh lebih tinggi daripada tahap biasa.

"Kebocoran pada kadar 75 liter sesaat masih selamat. Di Amerika Syarikat, beberapa empangan mengalami kebocoran hingga 500 liter sesaat tetapi ia masih kukuh," katanya.

Menurutnya, pemerintah mahu kebocoran tersebut siap dibaiki menjelang 15 April ini. - Agensi

No comments: