Sunday 15 January 2012

Budak Technician

Budak Technician


Keputusan Penuh Liga Super Dan Liga Perdana 13 Januari 2012 dan 14 Januari 2012

Posted: 14 Jan 2012 07:41 AM PST


Keputusan Terkini Liga Super Match #2
**13 & 14 Januari 2012**

Tarikh Home Team Away Team
Tamat Kuala Lumpur 0 3 T-Team
Tamat Sabah 2 1 Sarawak
Tamat Terengganu 3 0 Felda United
Tamat Selangor 1 0 Perak
Tamat Kedah 0 0 Lions XII
Tamat Johor FC 0 2 N.Sembilan
Tamat Kelantan 1 1 PKNS FC

Keputusan Terkini Liga Perdana 2012 
**13 Januari 2012**
Home Team Away Team
Tamat Betaria FC 1 1 Johor
Tamat Pos Malaysia 4 0 MP Muar
Tamat Johor MBJB 0 5 ATM
Tamat PDRM 2 0 USM FC
Tamat Harimau Muda B 0 4 Pahang
Tamat Perlis 1 2 Sime Darby



sumber : sokernet

Keputusan Penuh Separuh Akhir Badminton Terbuka Malaysia 2012

Posted: 14 Jan 2012 07:27 AM PST



Datuk Lee Chong Wei berjaya mara ke final setelah menewaskan Chen Long dengan rubber set. So, lepas ni Datuk Lee Chong Wei menentang Kenichi Tago (Japan) di final Siri Super Terbuka Malaysia. Semoga Lee Chong Wei berjaya merangkul kejuaraan di Terbuka Malaysia untuk kali kelapan. Keputusan penuh Lee Chong Wei vs Chen Long,
Chong Wei (2) Vs (1) Chen Long
21 - 18
17 - 21
21 - 13

KEPUTUSAN PENUH SEPARUH AKHIR BADMINTON TERBUKA MALAYSIA 2012 MALAYSIA OPEN 2012 SEMI FINAL RESULT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkqDXu6zGpl37PrsEbTVbvUWcAoYEhqFfInDnbI0xSwXXQ9p2MkcYGTSxoBLycjJYofTaa7o18g_Kx6AgtxlEwiECEviBil7KavTrD0sAD7fR3yC3vQ8_UhruTt9ChIb5PKbs6TkSDeO0E/s1600/keputusan+separuh+akhir+terbuka+malaysia.gif


sumber : josrevalution

Tips Memilih Tudung Yang Sesuai Dengan Bentuk Wajah

Posted: 14 Jan 2012 04:11 AM PST


Bingung memilih tudung untuk dikenakan sehari-hari? Mana ya yang sesuai dengan anda, dan yang selesa digunakan? kami punya troubleshooting khusus untuk anda yang ingin tampil cantik dengan tudung.

Trik khususnya hanya satu, sesuaikan dengan bentuk wajah anda.

Wajah Bulat

Memang sebal mempunyai wajah bulat, kerana jika salah pilih tudung jadinya wajah anda akan kelihatan kembung dan gemuk. Untuk anda yang mempunyai wajah bulat, Siasati tudung dengan undercaps yang mudah ditemui di pasaran. Ekor kuda rambut anda jika panjang, kemudian gunakan undercaps, jangan dicepol atau dikonde kerana akan memberikan kesan kepala anda bulat. Ikat tudung, kemudian di bahagian pipi boleh ditarik sampai separuh bahagian pipi tertutup. Pastikan juga anda kerasa selesa dan tidak sesak ya. Berikutnya anda boleh memasukkan sisa tudung atau menghiasnya dengan kerongsang.

Wajah Lonjong atau Panjang

Untuk anda yang berwajah bujur atau panjang, Turkish style adalah yang paling pas dikenakan, kerana akan memberikan kesan penuh dan lebih padat bagi wajah yang panjang. Anda boleh menggelung rambut anda agar bentuk kepala anda lebih bagus dan seimbang dengan wajah. [Break]

Wajah Persegi

Untuk anda yang berwajah persegi sebaiknya gunakan tudung rounded shape yang akan membingkai wajah menjadi lebih lembut dan menghilangkan garis-garis tajamnya. Elakkan menggunakan warna-warna keras dan menonjol. Gunakan warna soft atau layer sehingga wajah kelihatan lebih full.

Wajah Oval

Bagi anda yang berwajah oval, anda tidak menggunakan pelbagai macam style tudung. Tinggal anda padukan saja mana yang sesuai dengan warna kulit dan baju anda. Sekejap anda akan menjadi lebih anggun dan manis.

TIPS UMUM:

Sebaiknya pilih tudung yang berbahan katun asli sehingga selesa dan tidak panas apabila dikenakan. Terlebih tudung bahan katun akan membantu kulit kepala dan rambut agar tetap bernafas lega. (infospesial)

Bahaya Bersihkan Telinga Dengan Cotton Bud

Posted: 14 Jan 2012 04:02 AM PST



Banyak orang yang memilih membersihkan telinga mereka menggunakan cotton bud. Malangnya jika tak berhati-hati, hal itu boleh menyebabkan bahaya, seperti telinga berdenging atau kelumpuhan saraf di sekitar wajah.

Menurut satu kajian terbaru, lebih daripada 50 peratus pesakit yang datang ke doktor pakar Telinga Hidung dan Tenggorokan (THT) sering memakai cotton bud untuk mengorek kotoran di telinga. Walaupun hujungnya diperbuat daripada kapas, alat ini tetap berisiko merosakkan gegendang telinga.

Seperti dikutip HealthDay, gangguan pendengaran yang umum dialami pengguna cotton bud adalah tinnitus atau telinga berdenging. Sementara wajah yang sukar digerakkan adalah gejala kerosakan saraf yang juga terjadi disebabkan kerosakan gegendang telinga.

Untungnya, kajian terbaru yang dilakukan oleh Dr Ilaaf Darrat, pakar THT dari Henry Ford Hospital, menunjukkan bahawa 97 peratus kerosakan gegendang telinga boleh sembuh sendiri dalam masa rata-rata 2 bulan. Operasi hanya diperlukan jika kesan pada kelumpuhan saraf di sekitar wajah.

Kajian yang dibentangkan dalam Combined Otolaryngological Spring Meeting di Chicago ini melibatkan 1.540 pesakit yang mengalami kerosakan gegendang telinga antara tahun 2001-2010.

Lalu bagaimana cara membersihkan kotoran telinga yang tepat?

Seperti yang dilansir detikHealth, kotoran telinga punya fungsi melindungi telinga dari kerosakan dan jangkitan sehingga tidak perlu terlalu sering dibersihkan. Tapi kotoran telinga juga kadang mengganggu pendengaran.

Kulit pada saluran telinga luar mempunyai kelenjar khas yang menghasilkan kotoran telinga - dikenali sebagai cerumen. Tiap orang mempunyai bentuk cerumen yang berbeza-beza. Ada yang berbentuk cair, padat atau berupa kulit kering. Warnanya juga berubah-ubah bergantung pada komposisi.

Sebahagian besar saluran telinga boleh membersihkan sendiri, dengan cara lapisan kulit saluran telinga berhijrah dari gendang telinga ke telinga pembukaan luar. Kotoran telinga yang lama akan terus diangkut dari kawasan yang lebih dalam dari saluran telinga menuju keluar, biasanya kering, serpihan dan jatuh. Namun bila kotoran telinga terlalu banyak, sehingga membentuk blok saluran telinga dan mengganggu pendengaran, maka saat itulah kotoran telinga perlu dibersihkan.

Orang akan cuba menggunakan cotton bud atau titis telinga apabila kotoran telinga terlalu keras. Penggunaan cotton bud baik dilakukan bila keadaan kotoran telinga sedikit cair dan tidak keras. Kerana apabila kotoran telinga keras, maka penggunaan cotton bud justeru akan membuat kotoran tersebut semakin masuk ke dalam telinga.

Bagi yang menggunakan titis telinga, sangat penting untuk mengetahui lebih dulu bahawa telinga anda tidak mengalami perforasi (bocor) gendang telinga. Menggunakan titis telinga dengan keadaan gendang telinga berlubang boleh menyebabkan jangkitan pada telinga tengah, dan jika disertai rasa sakit, sakit atau ruam, penggunaan ubat titis harus segera dihentikan.

Pada saat seperti ini, doktor mungkin perlu membersihkan kotoran telinga keluar (dikenali sebagai lavage), dengan vakum, atau bahkan membersihkannya dengan instrumen khas. Untuk menjaga kesihatan serta kebersihan telinga, ada baiknya jika anda melawat doktor THT untuk membersihkan telinga setiap enam bulan sekali (infospesial)

Lagu 'Born This Way' Lady GaGa Menciplak Lagu 'Express Yourself' Madonna?

Posted: 14 Jan 2012 03:58 AM PST



Sejak mendapatkan kemasyhuran pada tahun 2008 lalu, Lady Gaga memang sering dibandingkan dengan Madonna. Tapi perbandingan tersebut mencapai puncaknya ketika single No.1 nya Born This Way dituduh oleh beberapa pengkritik telah meniru lagu yang hit di tahun1989 milik Madonna yang berjudul Express Yourself. Dan setelah diam selama hampir setahun, Madonna akhirnya buka mulut.

Madonna membicarakannya pada acara ABC, penyanyi berusia 53 tahun itu mengaku ia berfikir lagu Born This Way memang terdengar 'akrab' ketika ia pertama kali mendengarnya. Ketika presenter Cynthia McFadden bertanya apakah Madonna berfikir Gaga telah menjiplaknya, Madonna memulakan jawapannya dengan sebuah pujian.

"Dia seniman yang sangat berbakat". "Ada banyak cara untuk melihat itu. Saya tidak boleh benar-benar jengkel dengan hal itu ... kerana, jelas, aku sudah dipengaruhi olehnya" Puji Madonna.

Dan untuk mengatasi Born This Way, yang dikeluarkan Februari lalu, Madonna menghuraikan pendapatnya, "Ketika saya mendengar di radio ... saya mengatakan bahawa suara sangat akrab." Ketika McFadden bertanya apakah 'menjengkelkan', Madonna menjawab, "Rasanya reduktif".

Cuba untuk mendapatkan jawapan yang lebih jelas dari Madonna untuk kata reduktif nya yang bererti 'minimum' atau 'mentah', McFadden bertanya apakah itu "perkara yang baik atau buruk ', penyanyi itu menjawab:" Lihat itu ", sebelum mengejek.

Dan dalam sebuah wawancara tahun lalu, Gaga mengatakan tentang pengaruh Madonna di album Born This Way nya tersebut.

"Aku benar-benar mencintainya. Saya fikir dia begitu menakjubkan. Dia tidak pernah boleh direplikasi dan, ya, aku Itali, saya dari New York, dan bukan untuk apa-apa, itu bukan salahku bahawa aku kelihatan seperti dia, kan?" Jadi , lihat, jika ada, itu lebih menjengkelkan bagi saya bahawa orang akan menyindir bahawa saya tidak suka dibandingkan dengan dirinya ... Dia mengagumkan dan inspiratif dan membebaskan, dan dia tentu terinspirasi album saya, seperti yang dilakukan David Bowie, seperti yang dilakukan Putera, seperti yang dilakukan Michael Jackson, seperti yang dilakukan Grace Jones, dan saya tidak akan pernah mengambilnya "ungkap GaGa dalam sebuah wawancara 2011 .










credit to infospesial

Cara Ertikan Tangisan Bayi Anda

Posted: 14 Jan 2012 03:51 AM PST



Menangis adalah komunikasi yang paling sering dilakukan oleh bayi. Seringkali semua tangisan diertikan sebagai lapar. Boleh jadi anda telah menyodorkan ASI atau susu botol tetapi bayi anda tetap menangis.

Yang harus anda ketahui, setiap tangisan bayi mempunyai pola yang berbeza untuk keperluan yang berbeza. Perhatikan bagaimana tangisan bayi, kerana hanya itu yang boleh dia lakukan untuk berkomunikasi dengan anda. Kenali pola tangisannya yang berbeza agar anda tidak salah menangani keinginan bayi.

Aku Lapar

Tangisan yang menandakan dia lapar adalah tangis yang berulang terus menerus. Biasanya bayi akan menangis, lalu berhenti untuk mengambil nafas, lalu menangis lagi, dan begitu seterusnya. Kadang dia akan melakukan gerakan menghisap. Kalau sudah begini, beri akan atasi rasa laparnya.

Lampinku Basah

Lampin yang basah tentu membuat bayi tidak selesa. Dia akan menangis dengan suara perlahan, lalu semakin lama semakin kencang. Biasanya bayi akan sedikit menggerakkan badannya sebagai tanda bahawa dia tidak selesa. Segera periksa lampinnya dan ganti dengan yang baru.

Perutku Sakit

Pencernaan bayi biasanya belum optimum, boleh jadi perutnya kejang atau kembung selepas minum susu. Biasanya dia akan menangis dengan jeritan yang menandakan dia sedang kesakitan dan nafasnya akan termengah-mengah. Usaplah perut atau kompres dengan air hangat. Jika dia masih menangis dan menjerit, sebaiknya anda akan membawa si kecil ke doktor dipercayai.

Ajak Bermain

Bayi juga boleh mengalami kebosanan dan menangis dengan sedikit berteriak agar anda mahu bermain bersamanya. Cubalah untuk bermain, menyanyi, atau menggodanya dengan mengajak bicara. Jika dia masih menangis, cubalah aktiviti lain dengan membawanya ke luar bilik.

Tolong Aku

Boleh jadi hujung pin mengenai kulitnya, atau getah sarung tangan terlalu kencang. Maka bayi anda akan memberi isyarat dengan menangis melengking. Cari sesuatu yang membuatnya tidak selesa hingga dia berhenti menangis.


Temani Aku

Siapa kata hanya orang dewasa sahaja yang boleh merasa kesepian, bayi anda juga boleh mengalaminya. Dia akan menangis dengan suara rengekan. Mungkin anda menganggap bayi anda terlalu manja, tetapi cubalah untuk mendokong sehingga dia merasa selesa.

Jika anda sudah boleh membezakan pola tangisan si bayi, anda tidak akan memaksanya minum susu bila dia menangis dengan suara melengking (infospesial)

6 Model Kacamata yang Tren di 2012

Posted: 14 Jan 2012 03:43 AM PST



Jika pada 2011 kacamata berukuran besar dan berpotongan maskulin menjadi kegemaran para peminat mode, nampaknya trend 2012 agak sedikit berbeza. Seperti yang dikutip dari Millionlooks, berikut ini enam jenis kacamata yang diramalkan akan menjadi trend akesori di 2012.

1. Cat-Eye
Kacamata dengan frame berbentuk mata kucing sempat menjadi idola pada pertengahan tahun 2011, dan akan kembali menjadi trend semasa musim panas 2012. Kacamata ini biasanya hadir dalam paparan penuh warna dan detail yang 'playful', seperti kacamata karya Proenza Schouler dan Missoni.

2. Bentuk Aneh
Kacamata dengan bentuk unik merupakan hal baru dalam dunia mode, namun banyak pereka ternama yang cuba mempopulerkannya. Misalnya, Giles Deacon dengan kacamata ala alien dan Karen Walker dengan kacamata berbentuk berlian. Semua kacamata aneh tersebut sangat sesuai dikenakan oleh mereka yang tidak takut kelihatan 'lucu' dan senang menjadi pusat perhatian.

3. Frame Bundar
Kacamata bulat mempunyai sifat 'timeless' dan sempat dijadikan ciri khas oleh para artis ternama seperti John Lennon, Elton John hingga Lady Gaga. Tetapi untuk tahun 2012, kacamata bulat tidak hadir dalam reka bentuk yang sederhana. Frame dan kanta tampil dengan warna yang berbeza, dan bingkai kacamata akan dihiasi dengan motif atau bertahtakan manik-manik dan batu.

4. Sporty
Selain alasan kesihatan, kacamata untuk bersenam selalu boleh membuat penampilan seseorang menjadi lebih stylish saat berbasikal atau jogging. Tapi pada musim panas 2012, desainer Cyntia Rowley dan Rag & Bone membuat kacamata sukan boleh dikenakan oleh semua orang, tak hanya para atlet.

5. Lensa Bergradasi
Kacamata dengan warna kanta bergradasi memang bukan hal baru dalam dunia mode. Tapi sebahagian pereka dan brand ternama (beberapa diantaranya, Dolce & Gabbana dan Bebe) sepertinya tetap ingin memasukkan kacamata model ini ke dalam koleksi musim panas 2012 mereka.

6. Kontras
Anda menyukai warna kontras tapi merasa bahawa teknik color-block pada busana tak lagi menjadi trend terkini? Cubalah untuk mengenakan kacamata kontras. Penampilan akan sangat menarik jika anda menggunakan kanta dan frame kacamata dengan warna yang jauh berbeza. (infospesial)

PANAS! Payudara Seksi Charlize Theron Palsu!

Posted: 14 Jan 2012 03:39 AM PST



Sapa yang tak kenal dengan pelakon cantik dan seksi Charlize Theron, bahkan untuk ia sempat tampil bogel untuk mempamerkan keseksiannya di filem baru berjudul Prometheus, filem tersebut juga masuk dalam senarai 10 filem yang paling dinanti pada tahun 2012. Tapi tahukah anda jika bahagian tubuh terseksi Chaliez, iaitu payudaranya ternyata palsu?

Charlize membuat pengakuan mengejutkan di Contactmusic, jika dirinya adalah penggemar dari produk chicken fillets, di mana produk tersebut berupa sepasang cup mengandungi gel menambah volume payudara agar kelihatan indah secara segera. Dan Charliez mengaku bahawa dia sering mengenakan produk itu saat menghadiri acara-acara besar.

"Saya mengenakannya! Jika kau adalah orang yang notabene 'tidak punya dada, maka kau akan mengenakannya. Saya pernah dengar cerita tentang seorang gadis yang mengenakannya dalam suatu kencan, hanya kerana dia berfikir bahawa si lelaki akan menyentuh dadanya," ungkap Charlize.

Meski Charlize sendiri mengakui hal tersbut adalah aneh dan tidak seksi, namun cara mudah untuk tampil menarik adalah dengan mengenakan chicken fillet.

"Sebenarnya chicken fillet adalah hal yang paling aneh dan tidak seksi yang pernah ada di dunia," katanya. (infospesial)

Gambar Persiapan Serba Mewah Beyonce Menyambut Kelahiran Anaknya Blue Ivy Carte

Posted: 14 Jan 2012 03:25 AM PST




Gambar: Di dalam suite mewah hospital VIP di mana Beyonce melahirkan anak perempuan Blue Ivy Carter


Photo : Luxury Preparation Beyonce Celebrating the Birth of Blue Ivy Carter

Pictured: Inside the luxury VIP hospital suite where Beyonce gave birth to daughter Blue Ivy Carter



Million Dollar Baby: The newly constructed VIP suite at Lenox Hill Hospital in New York which is reportedly where Beyonce and Jay Z's baby Blue Ivy Carter was born on Saturday night



Bed: The bed where Beyonce gave birth to her baby daughter



Your carriage awaits: Beyonce, Jay-Z and baby Blue Ivy Carter left the Lenox Hill Hospital in New York ot 1.30am on Tuesday in a huge Mercedes van




Riding in style: The singer bought the motor a couple of months back in readiness for the birth



Super luxury: The inside of the van is kitted out with decadence



Home from home: The happy trio are moving into their new penthouse mansion in New York, pictured here under construction earlier this year



Rock-a-bye-baby: A picture of the stunning $20,000 crib Jay-Z bought for his daughter



Arrival: A view of Lenox Hill Hospital on the Upper East Side of Manhattan where Blue was born


credit to www.dailymail.co.uk

Pelik ! Lebih 200 UFO Mengganas Di Seluruh Dunia Pada Tahun 2012

Posted: 13 Jan 2012 11:29 PM PST


Dalam tempoh seminggu pertama tahun baru ini, lebih 200 laporan mengenai kelibat objek terbang yang tidak dikenal pasti (UFO) disaksikan di pelbagai lokasi di seluruh dunia.

Ia sama ada dalam bentuk gelembung-gelembung di udara, pesawat konvensional atau objek astronomi yang tidak dikenal pasti, jumlahnya meningkat setiap hari, tambahan pula proses rakaman menjadi lebih mudah dengan adanya kamera video digital dan telefon bimbit terkini.

Pertubuhan penyiasatan UFO terbesar di dunia, Mutual UFO Network (MUFON) yang berpangkalan di sini menerima banyak laporan tentang objek aneh di angkasa pada minggu pertama tahun baru ini daripada saksi di 36 buah negeri di negara ini.

"Januari tahun lalu, MUFON mencatat sekitar 500 laporan, namun untuk tahun ini kami menerima sehingga 233 laporan untuk tempoh minggu pertama sahaja," kata Pengarah Antarabangsa, Clifford Clift.

Begitu juga dengan catatan pada Disember lalu dengan 810 laporan UFO berbanding 500 pada bulan yang sama tahun sebelumnya.

"Tahun lalu, terdapat lebih 6,000 objek aneh dilihat dan jika melihat kepada trend ini, angkanya akan meningkat hingga 50 peratus dengan kira-kira 10 peratus daripada laporan berakhir dengan keputusan buntu selepas penyiasatan dijalankan," katanya.

Merujuk kepada sebuah lagi badan penyiasat WeatherWatch.co.nz yang berpangkalan di New Zealand, dalam masa sehari pertama 2012 mereka menerima 80 laporan dan berterusan hingga kini dengan kira-kira 10 laporan setiap jam.

"Ramai yang keluar rumah pada sambutan tahun baru. Di Amerika Syarikat misalnya, cuaca kering dan sederhana di kebanyakan tempat menyebabkan ramai yang mengambil keputusan keluar rumah untuk melihat objek aneh," kata pakar analisis cuaca, Philip Duncan.

Menurut tolatestufosightings.net, sekumpulan cahaya berbentuk silinder berkilau-kilau dirakamkan di Campinas, Brazil pada 3 Jan. Seterusnya pada hari yang sama dua objek terbang berwarna cerah bergerak dalam keadaan perlahan dirakamkan di Sinaloa, Mexico.

Clift berkata, semakin ramai yang ingin tahu tentang UFO dan mereka akan keluar rumah untuk menyaksikan sebarang keganjilan di ruang angkasa, sekali gus menjadikan laporan tentang objek aneh tersebut meningkat. – AGENSI /melayukini.net

Syamsul Tukar Judul ‘KL Gangster 2’ Elak Penonton Keliru

Posted: 13 Jan 2012 08:17 PM PST


Pengarah filem Syamsul Yusof bercadang untuk menukar judul filem terbarunya, KL Gangster 2: Prekuel kepada KL Gangster 2: The Beginning bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan penonton yang kurang memahami maksud istilah 'prekuel' yang digunakan dalam filem tersebut.

Syamsul berkata walaupun filem itu dinamakan KL Gangster 2, ia bukanlah kesinambungan atau sekuel kepada bahagian pertama filem itu. Sebaliknya, ia memaparkan bahagian pengenalan kepada KL Gangster (2011).

"Apa yang saya perhatikan segelintir besar penonton kita masih tidak faham maksud istilah prekuel dan sekuel yang digunakan dalam sesebuah filem.

"Saya bimbang jika istilah prekuel dikekalkan dalam tajuk KL Gangster 2, penonton yang tidak faham istilah itu akan berasa keliru dengan jalan cerita dan watak dalam filem kedua ini," katanya kepada mStar Online, Khamis.

Syamsul berkata sekiranya dia mengekalkan istilah prekuel yang bermaksud bahagian pengenalan filem itu, penonton yang tidak memahami istilah itu akan mempersoalkan kewujudan semula beberapa watak yang sepatutnya sudah mati dalam KL Gangster yang ditayangkan pada tahun lalu.

"Mungkin ada yang akan mempersoalkan mengapa beberapa watak seperti Shark lakonan saya dan Fadil (Zizan Razak) masih hidup dalam KL Gangster 2 kerana terkeliru dengan plot filem ini.

"Sebab itu, saya berasa adalah lebih baik jika saya gunakan tajuk baru KL Gangster 2: The Beginning yang membawa maksud yang lebih jelas kepada penonton," katanya.

Filem yang menelan kos penerbitan sebanyak RM3.3 juta ini dibintangi oleh Aaron Aziz, Rosyam Nor, Adi Putra, Zizan Razak dan Syamsul sendiri.

Ia masih menjalani penggambaran untuk tempoh 50 hari dan diakui oleh penerbitnya Datuk Yusof Haslam sebagai filem termahal yang diterbitkan syarikat produksi mereka, Skop Production Sdn Bhd.

Terbaru, filem KL Gangster yang mengungguli carta kutipan pecah panggung filem tempatan dengan RM11.74 juta, terus mencipta kejayaan apabila terpilih untuk menyertai Festival Filem Antarabangsa Hua Hin 2012 di Bangkok, Thailand pada 26 hingga 29 Januari ini. -mstar-

Siti Saleha Ke United Kingdom Bukan Merajuk

Posted: 13 Jan 2012 08:03 PM PST


SHAH ALAM: Pelakon Siti Saleha menafikan kehilangannya selama sebulan daripada industri hiburan kerana merajuk.

Sebaliknya dia ke United Kingdom untuk bercuti selain melawat ibu dan kakak sulungnya yang menetap di negara itu.

Siti Saleha berkata, telah menjadi kebiasaan dia melawat mereka pada setiap tahun.

"Saya berlepas ke United Kingdom pada 3 Disember lalu dan kembali ke Kuala Lumpur pada 7 Januari lepas. Saya tidak menghilangkan diri seperti mana yang diperkatakan ataupun merajuk," ujarnya kepada mStar Online ketika ditemui pada majlis pelancaran filem Pak Pung di sini pada Khamis.

Tambahnya, dia juga turut berkesempatan melawat beberapa buah negara Eropah lain sebagai menghabiskan masa bersama keluarga.

"Sejak ibu bapa bercerai, telah menjadi rutin kami adik beradik terbang ke sana untuk melawat ibu dan kakak dan ia sudah menjadi kebiasaan.

"Malah saya sudah biasa dengan tempat-tempat di sana dan boleh keluar seorang diri tanpa ada sebarang masalah," katanya.

Dalam pada itu, Siti Saleha berkata, dia bagaimanapun tidak bercadang untuk menetap terus di negara tersebut kerana lebih selesa dengan kehidupan di tanah air.

"Saya sudah lama menetap dengan ayah di Malaysia dan lebih selesa dengan keadaan di negara ini berbanding di United Kingdom," katanya.

Sementara itu, Siti Saleha turut melahirkan rasa kecewa apabila tidak tersenarai dalam lima finalis Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2011 (ABPBH2011) yang telah diumumkan Rabu lalu.

Siti Saleha berkata, dia berasa sedih kerana telah meletakkan harapan untuk agar dicalonkan dalam anugerah tersebut tetapi dia terpaksa menerima hakikat itu bukan rezekinya.

"Sudah tentu saya berasa sedih kerana tidak tersenarai. Sebagai artis baru sedikit sebanyak saya mengharapkan pengiktirafan terutamanya daripada peminat.

"Mungkin peminat masih belum nampak bakat saya sebagai pelakon dan ia bukan rezeki saya," ujarnya.

Dalam pada itu, Siti Saleha berkata, kegagalan tersebut akan dijadikan pendorong untuk dia berusaha lebih gigih pada masa akan datang.

Sementara itu, dia teruja untuk berlakon di bawah arahan pengarah dan pelakon, Fauzi Nawawi dalam filem arahan pertamanya, Pak Pung.

Siti Saleha berkata, filem yang bakal menjalani penggambaran pada 16 Januari adalah antara watak yang paling mencabar yang pernah diterimanya kerana perlu mendalami ilmu silat selain mempelajari bahasa jin.

"Bagaimanapun saya optimis dengan watak diberikan dengan bimbingan daripada pengarah filem dan kru produksi terlibat," ujarnya. -mstar-

Sarimah Ibrahim Jadi Deejay Red FM

Posted: 13 Jan 2012 07:54 PM PST


Trend stesen radio yang memancing artis menjadi penyampai radio berterusan apabila stesen radia berbahasa Inggeris, Red FM pula dipercayai sudah melamar pelakon dan pengacara Sarimah Ibrahim sebagai deejay mereka.

mStar Online difahamkan Sarimah akan mula bertugas pada awal Februari depan bagi mengisi slot pagi stesen itu.

Ketika dihubungi pada petang Jumaat, Sarimah enggan mengulas mengenai khabar angin itu sebaliknya berharap peminat dapat menunggu sehingga pengumuman rasmi dilakukan dalam satu sidang media khas pada 10 Februari depan.

"Seperti yang kerap saya kemas kini dalam Twitter sejak kebelakangan ini, saya akan mula bertugas sebagai penyampai di sebuah stesen radio berbahasa Inggeris bermula Februari depan.

"Buat masa ini, saya tidak dibenarkan untuk bercerita lanjut tentang butiran tawaran itu termasuklah nama stesen radio terbabit sehingga pengumuman rasmi dilakukan dalam satu sidang media nanti," katanya.

Ditanya tentang perasaannya berhubung tanggungjawab baru itu, Sarimah berkata selain berdepan kesulitan untuk mempelajari aspek teknikal dalam penyiaran radio, dia juga berharap kelompok peminat Melayu yang mengikuti kerjayanya selama ini dapat mendengar stesen radio berkenaan kelak.

"Saya berharap para peminat Melayu yang menyokong aktiviti seni saya dalam medium bahasa Malaysia selama ini akan mengikuti saya di stesen berbahasa Inggeris tersebut pula.

"Saya bimbang juga kalau kelompok peminat ini ragu-ragu untuk mendengar kerana isu bahasa tetapi saya beri jaminan hanya akan menggunakan bahasa Inggeris yang ringkas dan mudah difahami tanpa slanga tertentu," katanya.

Dalam perkembangan lain, duta produk Reebok ini mengesahkan buku motivasi tulisannya yang berkaitan isu psikologi sudah siap sepenuhnya dan hanya menunggu waktu yang sesuai untuk diterbitkan oleh sebuah syarikat penerbitan buku popular pada pertengahan tahun ini.

"Saya gembira kerana baru sahaja menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat penerbitan buku untuk mengeluarkan buku motivasi pertama saya.

"Buku itu masih belum mempunyai tajuk tetapi akan diterbitkan dalam dwi-bahasa, bahasa Malaysia dan Inggeris," katanya.

Selain itu, Sarimah juga akan muncul dengan filem arahan Mamat Khalid berjudul Apokalips pada tahun ini. -mstar-

Jennifer Lopez Bayar RM31,000 Seminggu Kepada Kekasih

Posted: 13 Jan 2012 07:50 PM PST



LONDON: Penyanyi dan pelakon Jennifer Lopez dilaporkan membayar elaun mingguan sejumlah RM31,000 kepada kekasihnya juga penari Casper Smart.

Penyanyi berusia 42 tahun itu dikatakan mula menjalin hubungan dengan Smart, 24, selang beberapa minggu selepas bercerai dengan suaminya yang curang iaitu penyanyi Marc Anthony pada Julai tahun lalu.

"Jen tidak suka untuk menggunakan kad kreditnya setiap kali mereka keluar makan malam bersama. Dia berpendapat adalah lebih mudah apabila dia memberikan Casper gaji mingguan dan merasakan USD$10,000 (RM31,000) adalah jumlah yang munasabah.

"Jen tidak mahu terlalu memanjakan kekasihnya itu dengan wang yang banyak.

"Namun, dia juga berharap Casper tidak teragak-agak untuk membelanjakan wang tersebut dengan bijak seperti membelikan hadiah untuk anak-anaknya atau mengaturkan percutian mengejut pada hujung minggu," kata satu sumber yang dipetik showbizspy.com. - IANS

Hyundai i10 Kecil dan stabil

Posted: 13 Jan 2012 07:39 PM PST



GIMIK yang dilakukan oleh pengedar kenderaan jenama Hyundai untuk pasaran tempatan, Hyundai-Sime Darby Motors Sdn. Bhd. (HSDM) ketika memperkenalkan model kompaknya cukup mengujakan.

Pada ketika itu, orang ramai berpeluang untuk memiliki Hyundai i10 dengan hanya bergantung kepada tuah semata-mata. Individu terpilih perlu memilih anak kunci di dalam satu bekas, sebelum cuba membuka mangga yang mengunci sebuah kotak besar dan diletak di hadapan sebuah pusat beli-belah terkenal di Damansara Utama, Selangor.

Sekiranya mangga itu boleh dibuka, sebuah Hyundai i10 yang ada di dalam kotak besar itu akan menjadi milik anda.

Melalui gimik sebegitu, ditambah dengan laporan meluas media, HSDM sedikit sebanyak berjaya menimbulkan kesedaran pengguna terhadap model kompak yang kemudiannya menggantikan model Hyundai atau Inokom Atos.

Kini, i10 bukan lagi model asing bagi pengguna. Walaupun jumlahnya tidak akan dapat menandingi bilangan model Perodua Viva di atas jalan raya, namun jentera kompak itu masih mampu menarik minat segelintir mereka yang mahukan kelainan.

Biarpun masih berada dalam generasi pertama, i10 sudah menerima banyak penambahbaikan dan ditawarkan dalam beberapa varian. Bermula dengan enjin 1.1 liter Epsilon, kereta kompak itu kemudian dipasang pula dengan enjin Kappa bersesaran 1.25 liter.

Tiga varian i10

GABUNGAN paparan meter analog dan digital yang mudah dibaca.


Demi meningkatkan tahap penjimatan bahan api dan memenuhi spesifikasi emisi pasaran Barat yang ketat, enjin Kappa tersebut digantikan dengan enjin yang dilengkapi sistem CVVT bermula pada tahun lalu. Buat masa sekarang, HSDM menawarkan tiga varian i10 iaitu model 1.1 liter standard, 1.25 liter CVVT standard dan 1.25 liter CVVT berspesifikasi penuh.

Saya menghabiskan hujung minggu lalu memandu i10 1.25 liter Kappa dengan spesifikasi penuh. Perbezaan dengan varian standard boleh dilihat pada penampilan luarannya dan aspek mekanikalnya.

Paling jelas pastinya pada lampu kabus baharu yang berbentuk empat segi bujur. Sebelum ini, lampu kabus itu adalah berbentuk bulat. Gril radiatornya juga ditukar, kali ini nampak lebih lebar dan garang. Pada bahagian belakang pula, i10 cuba untuk kelihatan sporty menerusi spoiler yang dipasang padanya. Pendek kata, penampilan i10 sememangnya kemas dan menarik.

Pemandu dan penumpang akan menghargai ruang dalaman i10 yang luas. Kelegaan pada ruang kepala dan kaki pastinya dihargai oleh mereka yang bertubuh besar. Bukan itu sahaja, tempat duduknya juga besar, membolehkan anda duduk dengan selesa.


UNIT audio yang ada pada i10 mudah dioperasi.


Memahami keperluan ruang penyimpanan barang yang banyak, i10 cuba sedaya upaya untuk memenuhi ekspektasi itu. Selain tempat meletak botol minuman pada ruang tengah dan poket sisi di bahagian pintu, anda boleh menyimpan barang-barang kecil di dalam bekas di bawah tempat duduk penumpang hadapan.

Kereta itu menawarkan paparan papan pemuka yang ringkas. Jadi, sesiapa pun akan mudah untuk membiasakan diri dengan semua butang kawalan yang ada. Sistem audio yang boleh memainkan muzik dalam format cakera padat, MP3, USB dan sambungan AUX itu juga tidak sukar untuk dioperasi.

Secara peribadinya, harga RM54,988 saya rasa agak mahal jika dibandingkan dengan apa yang dipasang pada ruang kabin i10. Untuk harga sebegitu, saya mengharapkan sekurang-kurangnya stereng dan tuil gear itu dibalut kulit serta sedap dipegang. Stereng sedia ada juga kosong tanpa sebarang butang kawalan unit audio.

Namun, kelemahan itu diganti dengan kualiti pemanduan dan pengendalian yang memuaskan. Biarpun enjin 1.25 liter Kappa itu mungkin bukan yang paling berkuasa dalam kelasnya, tujahan kuasanya dapat dirasa dengan agak ketara.

Saya suka apabila melihat jarum rpm naik dengan pantas apabila pedal minyak ditekan dan bunyi enjin mula dapat didengar agak jelas.


UNIT enjin 1.25 liter Kappa dengan sistem CVVT menjanjikan hantaran kuasa yang lancar.


Kuasa yang dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik empat kelajuan itu terasa lancar. Percaya atau tidak, anda boleh memandu i10 pada kelajuan sewajarnya dengan penuh yakin. Malah, ia terasa lebih stabil dan meyakinkan berbanding mana-mana kereta sekelasnya.

Kawalan sterengnya bagus dan tidak terasa terlalu ringan walaupun ia menggunakan stereng kuasa (motor-driven power steering, EPS). Tubuhnya juga kurang membuang ketika mengambil selekoh. Aplikasi brek ABS dengan sistem EBD pula ternyata membuatkan tugas membrek lebih jitu. Varian itu juga lebih selamat dengan kehadiran dua beg udara SRS.

Kepada mereka yang ragu-ragu dengan kebolehpercayaan jenama Hyundai, tawaran jaminannya mungkin boleh mengurangkan sedikit perasaan tersebut. Untuk i10, ia hadir bersama jaminan selama lima tahun atau perbatuan sehingga 300,000 kilometer. -kosmo-

18sx - Gambar Evan Rachel Wood Berbogel Dalam Majalah Flaunt

Posted: 13 Jan 2012 07:29 PM PST


SEPERTI biasa, berbogel bukanlah satu isu luar biasa buat para selebriti Hollywood. Ia menjadi lumrah untuk mereka tidak mengenakan sehelai benang sekalipun jika diminta beraksi sedemikian dalam sesi fotografi majalah mahupun berlakon filem.

Begitu juga dengan bintang filem The Wrestler, Evan Rachel Wood, dia mula memberanikan diri dengan beraksi separuh bogel dalam majalah Flaunt.

Menurut laporan Contactmusic, dalam majalah terbitan baru di Amerika Syarikat, Evan hanya memakai seluar pendek dengan menampakkan bahagian dadanya.

Tanpa ragu-ragu, pelakon yang juga merupakan seorang penyanyi itu mengaku dia senang dan bangga dengan foto yang diambil oleh Ellen von Unwerth itu.

"Bagi saya foto yang menampakkan dada bukanlah perkara memalukan tetapi ia adalah sebuah karya seni yang mempunyai nilai yang sangat tinggi.

"Flaunt adalah jurugambar yang hebat, dia membuatkan foto saya nampak lebih cantik daripada diri saya yang sebenar," selorohnya.-mstar-










Exora - MPV Serba Lengkap

Posted: 13 Jan 2012 07:04 PM PST


TAMPIL sporty dengan bampar hadapan baharu dan skirting di sekeliling tubuhnya.

 

RASA-RASANYA, tiada satu pun produk Proton Holdings Berhad (Proton) yang tidak pernah mendapat perhatian meluas. Selaku pemegang status pengeluar kereta nasional, Proton sentiasa mendapat penilaian kritikal daripada pengguna Malaysia.

Pasti semua masih ingat ketika Proton mengeluarkan kenderaan serba guna (MPV) pertamanya pada tahun 2009. Pada masa itu, ramai 'pakar' automotif yang tampil beri pandangan. Dalam blog, di kedai kopi, malah di dalam bilik pameran Proton, macam-macam komen diberikan tentang MPV tersebut.

Kutukan paling keras pastinya terhadap kemampuan enjin Campro CPS 1.6 liter itu. Tidak dapat dinafikan bahawa enjin itu memang kurang berkuasa. Kalau hendak berlumba dengan kereta lain di lampu isyarat, baik lupakan sahaja. Tetapi, kalau sudah meluncur di atas lebuh raya, kuasanya boleh tahan juga sebenarnya.

Masalahnya, ada juga MPV lain yang kurang kuasa dan guna plastik murah untuk bahagian dalamannya, tetapi tidak pula kita kecoh lebih-lebih.

Pertengahan Disember lalu, Proton memperkenalkan dua varian terbaharu Exora. Dikenali sebagai Exora Bold Premium dan Exora Prime, ada banyak perkara yang membuatkan saya menyatakan inilah MPV terbaik untuk takat harga di bawah RM100,000.

Kedua-dua Exora itu bukan sekadar varian tambahan saja-saja dengan sedikit pembaharuan. Sebaliknya, ia menjadi model pertama Proton yang menerima unit enjin Campro turbo atau CFE (Charge Fuel Efficiency). Enjin turbo itu sememangnya sudah lama ditunggu-tunggu. Semua orang mahu tahu sejauh mana berkuasanya enjin turbo buatan Proton.

Sebelum anda menjadi teruja tidak tentu pasal, harus saya ingatkan bahawa Campro CFE ialah unit enjin dengan sistem soft turbo. Maksudnya, turbo bertekanan rendah. Turbo sebegini biasanya menggunakan unit pendesak turbo yang kecil. Kuasa kuda yang dihasilkannya juga rendah. Namun, apa yang penting ialah teknologi itu digunakan untuk mendapatkan tork lebih tinggi.


PAPAN pemuka yang kemas dan tempat duduk dibalut kulit untuk keselesaan semua.


Harus tahu juga bahawa enjin CFE bukannya unit enjin CPS yang ditambah dengan turbo. Sebaliknya, 70 peratus komponen yang membentuk CFE adalah baharu. Hasilnya, enjin itu mampu menjana kuasa sehingga 138hp @ 5,000rpm dan tork puncak 205nm pada putaran enjin serendah 2,000rpm - 4,000rpm.

"Menerusi enjin 1.6 liter CFE yang lebih cekap, pelanggan akan rasa lebih prestasi seperti enjin bersesaran 2.0 liter tetapi pengguhaan bahan api menjimatkan.

"Varian ini juga menawarkan gayaan yang eksklusif dan elegan, disertakan bersama kualiti pengendalian Lotus. Malah, ia dipakejkan pada harga yang berpatutan jika dibandingkan dengan kenderaan sekelas dengannya," kata Pengarah Urusan Kumpulan Proton Holdings Berhad, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.

Selepas sesi uji pandu yang diadakan oleh pihak Proton ke Tanjung Jara, Dungun di Terengganu baru-baru ini, boleh disimpulkan bahawa matlamat itu dapat dijayakan dengan baik. Hantaran kuasa yang ditawarkan oleh Campro CFE terasa lebih cepat dan tidak membuatkan enjin mengaum secara berlebihan.

Kalau enjin Campro CPS boleh membuatkan sesetengah orang sakit jiwa dengan low end torque yang dihasilkannya, Campro CFE seakan-akan sudah menyelesaikan masalah itu dengan agak cemerlang.

Kotak gear CVT

ENJIN Campro CFE bersesaran 1.6 liter ini nyata tidak mengecewakan.


Campro CFE digandingkan bersama kotak gear CVT. Transmisi CVT itu bukannya yang sama dengan kotak gear CVT pada model Saga FLX. Tetapi ia merupakan kotak gear CVT baru yang dikenali sebagai CVT3 yang dibina khas buat model Exora Bold Premium dan Prime.

Jadi, seperti biasa ia menawarkan pertukaran gear yang lancar dan tanpa senggukan. Tetapi kalau kelancaran itu tidak memuaskan hati anda, jangan lupa tekan butang SAT (Stepped-Automatic Transmission) yang ada pada perumah tuil gear. SAT berfungsi memberikan sedikit rasa gear ditukar untuk pemanduan lebih sporty.

Kualiti kawalan Exora boleh dianggap bagus. Dengan tubuh yang besar, tinggi dan tayar bersaiz 16 inci, ia masih berupaya tidak membuatkan pemandu serta penumpang berasa kecut perut ketika mengambil selekoh dengan laju.

Berada di tempat duduk pemandu, saya berpuas hati dengan rasa stereng dan tombol gear yang dibalut kulit. Konsol tengah yang menempatkan unit audio dan butang kawalan pendingin hawa itu juga tidak nampak murah. Untuk kelihatan lebih mewah, panel sisi dan tempat duduknya juga dibalut kulit.


RUANG kaki tempat duduk belakang yang luas dan selesa.


Jika anda duduk di tempat duduk belakang, tidak perlu bimbang tentang keselesaan. Selain boleh mengawal sendiri butang pendingin hawa, penumpang juga tidak kebosanan dengan adanya skrin LCD dan pemain multimedia yang boleh memainkan filem daripada kad SD, USB atau DVD.

Sebagai seorang yang kurang gemar memandu kenderaan besar seperti MPV, saya sangat menghargai kewujudan kamera undur pada Exora.

Sebaik sahaja gear undur dimasukkan, paparan berwarna lengkap dengan garisan sudut berwarna hijau dan oren akan terpapar pada cermin pandang belakang. Garisan sudut itu sememangnya banyak membantu pemandu untuk memarkir Exora dengan lebih mudah dan tepat.

Melihat dari luarannya, varian terbaharu Exora itu memang lebih menarik. Di samping perumah lampu hadapan dan belakang yang digelapkan, MPV itu turut menerima bampar hadapan dengan rekaan baharu. Di sekeliling tubuhnya juga dipasang dengan skirting. Jadi, MPV itu tidaklah nampak pakcik-pakcik sangat.

Kalau dahulu anda memberi alasan Exora CPS tidak laju, kurang kuasa, tidak ada TV dan macam-macam lagi sehinggakan tidak jadi membelinya, sekarang semua itu sudah ada. Jadi, mahu apa lagi? -kosmo-

Iran tuduh Israel (Mossad) dan Amerika Syarikat (CIA)

Posted: 13 Jan 2012 06:57 PM PST


 SEJUMLAH orang membawa keranda dan poster Mostafa Ahamadi Roshan semasa perarakan jenazah saintis Iran itu di Teheran semalam.



TEHERAN - Iran semalam menuduh Israel dan Amerika Syarikat (AS) membunuh seorang saintis nuklearnya dalam komplot untuk menghalang program nuklear negara berkenaan.

Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei menyifatkan pembunuhan saintis terbabit, Mostafa Ahmadi Roshan sebagai keji dan perbuatan pengecut.

Menurutnya, ia dilakukan dengan perancangan dan bantuan daripada Agensi Perisikan Pusat (CIA) dan perkhidmatan risikan Israel, Mossad.

Mostafa yang juga timbalan pengarah loji pengayaan uranium utama Iran, dibunuh pada Rabu lepas apabila dua lelaki menaiki motosikal melekatkan bom magnet pada kereta yang dinaikinya semasa kenderaan tersebut terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di sini.

Jenayah saintis berkenaan dikebumikan selepas solat Jumaat di sini.

Beberapa media mendesak supaya satu tindak balas dilakukan ke atas beberapa pegawai Israel.

Pemerintah Iran menuntut Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengutuk pembunuhan tersebut. - AFP

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad Temui Fidel Castro

Posted: 13 Jan 2012 06:48 PM PST


 
MAHMOUD AHMADINEJAD berdiri di sebelah Fidel Castro di Havana pada Rabu lalu.


HAVANA, Cuba - Dua seteru utama Amerika Syarikat, Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad dan bekas pemimpin Cuba Fidel Castro berbincang tentang isu dunia selama dua jam dalam satu pertemuan di sini.

Pada pertemuan mereka, Mahmoud kelmarin menyifatkan bekas pemimpin Cuba yang berusia 85 tahun itu sebagai sihat.

Mahmoud turut mengisytiharkan Iran dan Cuba sebagai dua negara bersekutu yang berjuang di medan sama.

"Saya amat gembira melihat komandan Cuba (Castro) dalam keadaan sihat dan cergas," katanya.

Mahmoud yang dalam rangka lawatan ke empat buah negara Amerika Latin, singgah di Cuba Rabu lepas.

Beliau kemudian meneruskan perjalanan ke Ecuador sebelum pulang ke Iran. - Agensi

Gambar Pejabat Baru Facebook

Posted: 13 Jan 2012 06:45 PM PST


BANGUNAN baharu Facebook di Taman Menlo, California yang dirakamkan pada Rabu lalu.



TAMAN MENLO, Amerika Syarikat (AS) - Ibu pejabat baharu laman sosial popular Facebook telah dibuka di Taman Menlo, California.

Ia terletak di kawasan seluas 23.06 hektar yang merupakan bekas ibu pejabat syarikat Sun Microsystem.

Hampir 2,000 pekerja Facebook bekerja di ruang seluas satu juta meter persegi itu.

Ruang dalam ibu pejabat Facebook itu kelihatan santai dan dipenuhi dengan cita rasa golongan muda seperti dinding yang diconteng dengan grafiti.

Pelbagai bendera pelbagai negara juga dipamerkan di dalam pejabat tersebut.

Para pekerja juga boleh memilih untuk bekerja secara berdiri atau duduk.

Sementara itu, di New Delhi, India Mahkamah Tinggi Delhi mengancam menyekat beberapa laman web termasuk Facebook dan Google melainkan pihak berkenaan mengambil langkah untuk membuang kandungan yang menyinggung perasaan dan tidak menyenangkan.

"Kamu perlu melakukan pengawasan ketat. Jika tidak, kami akan meluluskan arahan untuk menyekat semua laman web seperti di China," kata seorang hakim semasa satu perbicaraan bersama beberapa perwakilan undang-undang Facebook dan Google India di sini kelmarin.

Hakim Suresh Kait menyatakan: "Facebook dan Google perlu membina mekanisme untuk memeriksa dan membuang bahan yang boleh menyinggung perasaan dan tidak menyenangkan."

Pada bulan lalu, Menteri Komunikasi, Kapil Sibal berikrar untuk membasmi kandungan Internet yang disifatkan pemerintah sebagai "tidak boleh diterima".

Kandungan seperti itu, katanya, termasuk gambar bogel palsu pemimpin-pemimpin politik India dan imej agama yang dianggap sensitif.

Facebook diasaskan bersama oleh Mark Zuckerberg yang dilancarkan pada Februari 2004. - Agensi

Filem The Artist dipilih filem terbaik

Posted: 13 Jan 2012 06:41 PM PST


MICHEL HAZANAVICIUS (dua dari kiri) penerbit filem The Artist, Thomas Langmann (kiri), Jean Dujardin (dua dari kanan) dan Berenice Bejo (tiga dari kiri) bergambar meraikan kemenangan filem itu di Los Angeles kelmarin.



LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Filem romantik Perancis arahan Michel Hazanavicius, The Artist dinobatkan filem terbaik pada Anugerah Pilihan Pengkritik yang berlangsung di sini kelmarin.

The Artist yang menampilkan teraju kurang ternama iaitu aktor Jean Dujardin dan aktres Berenice Bejo turut merangkul tiga lagi anugerah termasuk Pengarah Filem Terbaik.

Pelakon veteran Hollywood, George Clooney pula merangkul anugerah Aktor Terbaik manakala Aktres Terbaik pula dimenangi oleh Viola Davis masing-masing menerusi filem The Descendants dan The Help.

Dianjurkan Persatuan Penyiaran dan Pengkritik Filem Amerika (BFCA), anugerah tahunan itu bertujuan untuk mengiktiraf pencapaian terbaik di layar perak.

Pelakon filem Beginners, Christopher Plummer memenangi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik manakala kategori wanita pula menjadi milik Octavia Spencer menerusi filem The Help.

Filem bajet besar Hollywood, Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2 pula gagal menyerlah pada apabila ia cuma merangkul dua anugerah iaitu Mekap Terbaik dan Kesan Bunyi Terbaik. - Agensi

Hattan nafi orang ketiga punca ceraikan Farah

Posted: 13 Jan 2012 06:36 PM PST

tinggal kenangan hattan dan farah

KUALA LUMPUR - Meskipun sedih apabila mahligai yang baru dibina musnah dalam tempoh dua bulan, penyanyi Biso Bona, Hattan menolak andaian sesetengah pihak bahawa perceraian dengan isterinya Farah Asyikin Osman, 33, berpunca daripada kehadiran orang ketiga.

Beliau sebaliknya menegaskan, perceraian tersebut disebabkan kegagalan mereka memahami dunia masing-masing yang berbeza.

Hattan, 48, mengakui dalam tempoh tersebut, beliau dan isteri cuba berusaha untuk mendampingi antara satu sama lain sebaik mungkin tetapi gagal.

"Perceraian kami bukan kerana orang ketiga atau tertekan didakwa bercerai talak tiga.

"Sebagai individu yang pernah berkahwin, kami berusaha untuk cuba mendampingi satu sama lain dengan sebaik mungkin serta memahami dunia kami yang berbeza namun ia tidak berjalan seperti yang dirancang," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Hattan atau nama sebenarnya Shukri Sahabudin bernikah dengan Farah, seorang ahli perniagaan, dua bulan lalu iaitu pada 11 November 2011 di kediaman penyanyi itu di Seri Menanti, Negeri Sembilan. -kosmo-

Bahana suntikan uri kambing kerana mahu cantik

Posted: 13 Jan 2012 06:31 PM PST


 
MANDY menunjukkan kesan bengkak dan nanah akibat suntikan uri kambing biri-biri pada punggungnya di Pejabat Biro Pengaduan Awam (MCA), Jalan Ampang, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Impian seorang pengurus akaun sebuah syarikat yang mahu kulitnya sehalus kulit bayi bukan saja tidak menjadi malah wanita itu terpaksa menanggung sakit sehingga meninggalkan parut pada punggung kanannya.

Bukan sekadar itu, mangsa Mandy Chong, 35, juga merasa tertipu kerana dalam tempoh menerima rawatan kecantikan itu dia terpaksa mengeluarkan perbelanjaan besar lebih RM15,000.

Kos tersebut termasuk kos dua kali pembedahan bagi membuang ketulan kesan suntikan plasenta (uri) kambing biri-biri dan membeli ubat-ubatan bagi menghilangkan rasa sakit dan memulihkan jangkitan kuman dalam sel kulit punggung Mandy di sebuah hospital swasta.

Rawatan kosmetik menggunakan kaedah menyuntik formula uri kambing biri-biri dilakukan Mandy di sebuah pusat kecantikan di Kota Damansara di sini bermula 15 Mei 2011 sebelum menyedari kesan buruk akibat suntikan itu pada 5 Ogos 2011.

Mengimbas sebelum kejadian, Mandy berkata, dia yang mahu kulit halus mula terpengaruh untuk melakukan rawatan mencantikkan kulit dengan pakej suntikan uri kambing biri-biri ketika mengunjungi pameran di sebuah pusat beli-belah di Kota Damansara.

Produk uri kambing biri-biri itu didakwa dari New Zealand.

Selepas mengunjungi pusat kosmetik itu, Mandy yang berunding dengan seorang pakar kecantikan di situ ditawarkan supaya melakukan suntikan uri kambing biri-biri bagi mendapat kulit yang mulus.

Katanya, dia yang teruja kerana bakal mendapat kulit cantik bersetuju menandatangani satu dokumen sebagai tanda setuju dengan terma rawatan sebelum membayar RM8,180 bagi keseluruhan proses menyuntik uri kambing biri-biri. -kosmo-

Kapal KD Mutiara terbakar

Posted: 13 Jan 2012 06:29 PM PST


 Anggota bomba bekerja keras memadam kabakar kapal KD Mutiara di Pasir Gudang, Johor semalam.



JOHOR BAHRU – Sebuah kapal milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) terbakar di limbungan Malaysian Marine and Haevy Engineering (MMHE) Sdn. Bhd., Pasir Gudang dekat sini petang kelmarin mengakibatkan lebih separuh kapal tersebut musnah.

KD Mutiara yang merupakan kapal pengukur kedalaman laut sedang menjalani kerja-kerja baik pulih di MMHE apabila kebakaran itu berlaku pada pukul 7.30 petang.

Kebakaran yang berlaku ke atas kapal empat tingkat sepanjang lebih 70 meter dan sedang dibaik pulih itu, telah menyebabkan bahagian hadapan kapal rosak teruk.

Kerja-kerja baik pulih kapal tersebut dijangka siap Mei depan.

"Jumlah kerugian akibat kebakaran tersebut masih dalam siasatan namun tiada sebarang kemalangan membabitkan kapal-kapal lain atau kemudahan di limbungan MMHE,'' kata MHE dalam satu kenyataan di sini semalam. -kosmo-

No comments: